ادلۀ قرآنی اهل سنت بر عدالت صحابه

بررسی ادله قرآنی اهل سنت بر عدالت صحابه

اهل سنت برای اثبات عدالت تمامی صحابه و حجیت سیره ایشان به آیاتی از قران کریم تمسک کره‌اند که در پست‌های گذشته[1] مهم‌ترین آیاتی که به آن استدلال کرده‌اند را مورد نقد و بررسی قرار دادیم و در این نوشتار به دو آیه مهم دیگر اشاره می‌کنیم و از بیان آیاتی که در دلالت ضعیف‌تر و ناقص‌تر هستند اجتناب می‌کنیم و به این ترتیب بحث ادله قرآنی اهل سنت بر عدالت صحابه را به پایان می‌رسانیم.

1. سوره آل عمران، آیه 110
از جمله ادلۀ اهل سنت بر نظریه عدالت صحابه، این آیه است که مى‏‌فرماید: «كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَیْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُون [آل عمران/110] شما بهترین امّتى بودید كه براى مردم پدیدار شده‌‏اند. به كار نیك فرمان مى‌‏دهید و از كار ناپسند نهى مى‏‌كنید. به خدا ایمان دارید و اگر اهل كتاب ایمان آورده بودند، به یقین براى آنان بهتر بود. برخى از آنان مؤمنند و بیشترشان فاسق»
اهل تسنن می‌گویند كه خداوند در این آیه شهادت داده است كه امت پیامبر اكرم(‏صلى‌اللَّه‌علیه‌وآله) بهترین امت در میان تمامى امّت‏‌هاست و این امت بیشترین فایده را براى مردم دارند؛ چرا كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏‌كنند و به خدا ایمان دارند.
«محمد عمر سربازی» می‌گوید: «مخاطبان این آیه، به طور مسلم صحابه‌ی گرامی حضرت رسول‌اند و وقتی خداوند آن‌ها را بهترین انسان‌ها معرفی کرده‌، طبعاً باید عادل باشند».[2]


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.